Oskary 2014: Najlepsza muzyka oryginalna (nominacje)
stycznia 23, 2014
Już niedługo zostaną rozdane Oskary między innymi w kategorii muzyka oryginalna, więc przyjrzyjmy się lepiej kompozytorom i posłuchajmy tych pięknych utworów
John Williams jest jednym z najbardziej znanych i najlepiej
sprzedających się amerykańskich kompozytorów filmowych. Jest absolwentem
Uniwersytetu Kalifornii i nowojorskiej Juliard School of Music. W
przemyśle filmowym zaczął pracować w połowie lat 50. tworząc muzykę do
wielu programów i seriali telewizyjnych. Pierwszy
sukces odniósł na początku lat 60., kiedy skomponował muzykę do
popularnego w Stanach Zjednoczonych serialu "Lost in Space". W 1969 r.
Williams otrzymał swoją pierwszą nominację do Oscara za muzykę do filmu
"Dolina lalek". Od tej pory prawie co roku jego nazwisko widniało wśród
osób zgłoszonych do Nagrody Akademii. John Williams jest autorem
najpopularniejszych filmowych kompozycji. Każdy miłośnik kina zna
skomponowane przez niego motywy do takich obrazów jak: "Szczęki",
"Gwiezdne Wojny" czy "Poszukiwacze zaginionej Arki"
Steven Price (ur. 22 kwietnia 1977 w Nottingham) - brytyjski kompozytor muzyki filmowej
Filmografia:
2004 - The Mysterious Death of Cleopatra (dokument telewizyjny)
2005 - Angel of Death: The Beverly Allitt Story (film telewizyjny)
2006 - Sucking Is a Fine Quality in Women and Vacuum Cleaners (film krótkometrażowy)
2011 - Attack the Block
2013 - The World’s End
2013 - Gravity
Alexandre Desplat urodził się 23 sierpnia 1961 roku w Paryżu jako owoc studenckiej miłości Greczynki i Francuza. Taka mieszanka kulturowa i wielojęzyczność miały po latach duży wpływ na twórczość muzyka. Zamiłowanie do dźwięków ujawnił już w wieku pięciu lat, kiedy to zaczął naukę gry na pianinie, a później także na flecie i trąbce. Po latach, otrzymawszy gruntowne, klasyczne wykształcenie muzyczne (w paryskiej Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse, a także w Los Angeles, gdzie odbył kurs orkiestracji pod okiem Jacka Hayesa), oddał się swoim dwóm pasjom: muzyce i kinu, choć początkowo pracował w... policji. W wieku 21 lat napisał swoją pierwszą ilustrację do filmu krótkometrażowego. W międzyczasie zajmował się również aranżacjami piosenek pop i pracą dla telewizji. Mimo osiągnięcia szybkiego, a zarazem spektakularnego sukcesu, jaki przyniosła mu znana na całym świecie hollywoodzka produkcja "Dziewczyna z perłą", nie pozostawił na pastwę losu europejskiej kinematografii. Współpracował z takimi francuskimi reżyserami, jak Jacques Audiard, Patrice Leconte, Florent-Emilio Siri czy Marion Vernoux, dzięki czemu w swoim dorobku ma blisko 50 filmów ze starego kontynentu. Kompozytor ma na swoim koncie ścieżki dźwiękowe do ponad 100 filmów, 19 nagród i 34 nominacje, w tym pięć do Oscara. Jego muzyka, która dzięki wpływom kulturowym i osobistej fascynacji jazzem posiada niepowtarzalny, osobisty charakter, z powodzeniem wypełnia założenie kompozytora, które zawarł w słowach: "Głównym moim celem jest pisać muzykę, która dotyczy filmu, ale potrafi też sama się obronić". Alexandre Desplat jest aktualnie jednym z najbardziej rozchwytywanych twórców muzyki filmowej na świecie, także w hollywoodzkiej Fabryce Snów.
Thomas Montgomery Newman urodził się w Los Angeles 20 X 1955 roku. Jako
twórca muzyki filmowej debiutował w 1984 roku filmem Buntownik z
Eberton. Zapewne miał większy kredyt zaufania niż inni na starcie,
choćby z powodu ojca – Alfreda Newmana, najbardziej utytułowanego
kompozytora w historii Oscara (9 statuetek na 45
nominacji). Jednak szybko przekonał producentów i reżyserów, że będzie
kroczył własną drogą. Niewątpliwie był pod wpływem takich tuzów
amerykańskiej partytury filmowej jak John Williams, Jerry Goldsmith czy
Dave Grusin, lecz inspiracji szukał również w europejskiej szkole
kompozytorskiej. Powinno się tu wymienić zapewne takie postacie jak
Michael Nyman, Philip Sarde, Michel Legrand czy Ennio Morricone a nawet
Wojciech Kilar. W jego twórczości odnajdujemy dalekie echa tych
inspiracji. W ciągu trzech pierwszych lat twórczości współpracował z
najważniejszymi reżyserami swojego pokolenia – Penny Marshal, Alanem
Metterem, Ronem Howardem, Marthą Coolidge, Paulem Schraderem, Susan
Seidelman czy Joelem Schumacherem. Ten okres był jednak bardziej
warsztatowy, lecz przyniósł uznanie młodemu kompozytorowi. Lata 90. były
już okresem większej samodzielności i zdobywania szerszego uznania.
Przełomową partyturą była ta do filmu Zielone, smażone pomidory Jona
Avneta (1991). Posypały się prestiżowe propozycje od czołowych reżyserów
i twórców niezależnych. Do najciekawszych należą Gracz Roberta Altmana
(1992), Zapach kobiety Martina Bresta (1992) czy Szepty w mroku
Christophera Crowe (1993). Rok 1994 Thomas Newman zapewne zalicza do
najbardziej udanych. To wtedy napisał muzykę do takich filmów jak
Corrina, Corrina Jessie Nelsona, Ich troje Andrew Fleminga, Wojna Jona
Avneta, Małe kobietki Gilliana Armstronga, Skazani na Shawshank Franka
Darabonta. Te dwa ostatnie tytuły przyniosły mu pierwsze nominacje do
Oscara i współpracę z jednym z najwybitniejszych scenarzystów i
reżyserów współczesnych – Frankiem Darabontem. Następne lata przyniosły
już partytury absolutnie dojrzałe, gdzie Newman świadomie buduje własną
koncepcję muzycznej dramaturgii kina. Rodzinka z piekła rodem (1995),
Skandalista Larry Flynt (1996), Fenomen (1996), Namiętności (1996),
Fatalna namiętność (1997), Miejski obłęd (1997), Joe Black (1998),
Zaklinacz koni (1998). Od roku 1999 każda jego partytura jest właściwie
wydarzeniem. Zielona mila (1999), American Beauty (1999), Erin
Brocovitch (2000), Podaj dalej (2000), Za dwiami sypialni (2001), Droga
do Zagłady (2002).
Owen Pallett (ur. 7 września 1979), skrzypek i piosenkarz z Toronto w Kanadzie. Jest twórcą projektu Final Fantasy. Na koncertach używa samplera sterowanego pedałami nożnymi. W ten sposób grając na skrzypcach tworzy coraz to nowe pętle rozbudowując utwór.
Pod szyldem Final Fantasy wydał dwie płyty:
2005 Has a Good Home 2006 He Poos Clouds
Oprócz tego współpracował z takimi artystami jak Arcade Fire, The Luyas[1], Joanna Newsom, Destroyer, Patrick Wolf, Bloc Party, Joni Mitchell, Beirut, The Last Shadow Puppets
Dodatkowo wspomaga The Arcade Fire na koncertach.
11.01.2010 ukazał się album "Heartland" - pierwszy longplay Palleta sygnowany jego własnym nazwiskiem.
„Ludzie, którzy czytają coś ukrywają. Ukrywają, kim naprawdę są. Ludzie, którzy coś ukrywają, nie zawsze lubią to, kim są."
Tamte dni, tamte noce (2017
0 komentarze