Spojrzenie na słowa - czyli dialogi filmowe i serialowe (odc.1)

marca 27, 2015


Zapraszam na nowy kolejny cykl, tym razem każdy odcinek będzie zawierał kilka dialogów znanych nam z filmów oraz seriali. 
 
W debiutującym odcinku znajdziecie między innymi dialog z dramatu w reżyserii słynnych braci Coen "To nie jest kraj dla starych ludzi" który otrzymał cztery Oskary, serialu kryminalnego stacji HBO "Detektyw" oraz jednego z najsłynniejszych melodramatów w historii kina "Casablanca".




Casablanca (1942)

Rick Blaine: Wczoraj mówiliśmy wiele rzeczy. Powiedziałaś, że mam myśleć za nas oboje. Więc dużo myślałem. I wszystko sprowadza się tylko do jednego. Wsiadasz do samolotu wraz z Victorem, z którym jesteś związana.

Ilsa Lund: Ależ, Richard…

Rick Blaine: Posłuchaj mnie. Wiesz, co by się stało, gdybyś tu została? Dziewięć na dziesięć szans, że oboje wylądowalibyśmy w obozie. Prawda?

Kapitan Louis Renault: Obawiam się, że major Strasser by nalegał.

Ilsa Lund: Mówisz tak, żeby zmusić mnie do wyjazdu.

Rick Blaine: Mówię, bo to prawda. W głębi duszy wiemy, że twoje miejsce jest przy nim. Jesteś częścią jego działalności, nadajesz jego życiu sens. Jeśli samolot wystartuje bez ciebie, zaczniesz żałować.

Ilsa Lund: Nie!

Rick Blaine: Może nie dziś, nie jutro, ale wkrótce, i to na całe życie.

Ilsa Lund: A co z nami?

Rick Blaine: Zawsze będziemy mieli Paryż. Straciliśmy go, zanim przyjechałaś do Casablanki. Wczoraj go odzyskaliśmy.

Ilsa Lund: Gdy mówiłam, że cię nie opuszczę.

Rick Blaine: I nie opuścisz mnie nigdy. Ale i ja mam coś do zrobienia. Gdy wyjadę, nie możesz jechać ze mną. Nie możesz pomóc mi w pracy. Nie jestem szlachetny. Ale problemy trojga osób są niczym wobec ogromu cierpień tego świata. Kiedyś to zrozumiesz. Teraz… Twoje zdrowie, mała.


Przekręt (2000)

Turkish: Zrobiłbyś więcej szkody rzucając spluwą.

Tommy: Co? Mówisz, że nie umiem strzelać?

Turkish: Nie, Tommy. Nie mówię, że nie umiesz. Ja wiem, że nie umiesz. Mówię, że tym gównem za 6 funtów lepiej dać komuś w zęby.

Tommy: Mówisz, że nie wypali?

Turkish: A próbowałeś?



Sherlock (2010-)

John: Gra toczy się o ludzkie życie. Czy to cię w ogóle obchodzi?

Sherlock: Czy to ich uratuje?

John: Nie.

Sherlock: Więc nie popełnię tego błędu.

John: Łatwo ci to przychodzi?

Sherlock: Bardzo. To dla ciebie coś nowego?

John: Nie.

Sherlock: Rozczarowałem cię.

John: Trafny wniosek.

Sherlock: Bohaterowie nie istnieją, ja na pewno nim nie jestem.


Pulp Fiction (1994)

Jules Winnfield: A co to jest cud?

Vincent Vega: Akt Boga.

Jules Winnfield: A co to jest „akt Boga”?

Vincent Vega: Kiedy Bóg czyni niemożliwe możliwym. Ale dzisiejszy ranek pod to nie podpada.

Jules Winnfield: Vincent, tu właśnie źle rozumujesz. Bóg może zatrzymać kule, zmienić colę w pepsi, znaleźć moje kluczyki, ale przecież nie o to chodzi. To nieważne, czy był to cud spełniający wymogi cudu. Ważne to, że poczułem dotknięcie Boga. Bóg się w to wmieszał.

Vincent Vega: Ale dlaczego?

Jules Winnfield: Tego właśnie, kurwa, nie wiem.


Detektyw (2014-)

Martin Hart: Zastanawiałeś się kiedyś, czy jesteś złym człowiekiem?

Rust Cohle: Świat potrzebuje złych ludzi, żeby strzegli go przed tymi gorszymi.


Z Archiwum X (1993-2002)

Mulder: Widziałem zbyt dużo, by w to nie wierzyć.

Scully: Ja też wiele widziałam. Ale odpowiedzi czekają. Mam nadzieję, że to jest miejsce, w którym powinniśmy zacząć. W to właśnie wierzę.

Mulder: Taką wiarę pokładasz w swoją naukę, Scully. Ale… to, co widziałem, nie ma swojego wytłumaczenia w nauce.

Scully: Nic nie zdarza się w sprzeczności z naturą, jedynie w sprzeczności z tym, co już o niej wiemy. I to jest właśnie miejsce, gdzie możemy zacząć. W tym właśnie jest nasza nadzieja.


To nie jest kraj dla starych ludzi (2007)

Chigurh: Wiesz, co się teraz stanie. Powinieneś pogodzić się z sytuacją, w której się znalazłeś. Mógłbyś mieć więcej godności.

Welles: Idź do diabła.

Chigurh: Pozwól, że cię o coś spytam. Jeśli zasada, którą się kierowałeś, sprowadziła cię tutaj, to co za pożytek był z tej zasady?

Welles: Masz pojęcie, jak bardzo jesteś popieprzony?

Chigurh: Masz na myśli charakter tej rozmowy?

Welles: Mam na myśli twój charakter.


Mroczny rycerz powstaje (2012)

Niewidomy więzień: Nie lękasz się śmierci. Myślisz, że to czyni cię silnym. Ale to sprawia, że jesteś słaby.

Bruce Wayne: Dlaczego?

Niewidomy więzień: Jak możesz poruszać się szybciej niż to możliwe, walczyć ponad swoje siły, bez najpotężniejszego motywatora duszy – strachu przed śmiercią?

Bruce Wayne: Boję się jej. Boję się, że umrę tutaj, wówczas kiedy moje miasto płonie i nie ma nikogo, kto może je ocalić.

Niewidomy więzień: Więc się wespnij.

Bruce Wayne: Jak?

Niewidomy więzień: Tak, jak to uczyniło dziecko. Bez liny. Wtedy strach znów cię odnajdzie.


Chirurdzy (2005-)

Derek: Istnieją znaczące różnice między męskim a kobiecym mózgiem.

Webber: Kobiece mózgi mają większy hipokamp, co zazwyczaj sprawia, że mają lepszą pamięć.

Alex: Męskie mózgi mają większy płat ciemieniowy… co pomaga skuteczniej bronić się przed atakiem.

Jackson: Męskie mózgi radzą sobie z wyzwaniami inaczej niż żeńskie mózgi.

Mark Sloan: Kobiety są przywiązane do komunikowania się przez słowa… Do szczegółów… Do empatii. Mężczyźni – niekoniecznie.

Owen: Nie znaczy to jednak, że nie jesteśmy zdolni do odczuwania emocji.

Derek: Potrafimy rozmawiać o uczuciach. Chodzi po prostu o to… że w większości przypadków… wolimy tego nie robić.


Full Metal Jacket  (1987)

Pułkownik: Co to za znaczek?

Sierżant „Joker”: Symbol pokoju, sir.

Pułkownik: Skąd go masz?

Sierżant „Joker”: Nie pamiętam, proszę pana.

Pułkownik: Co to za napis na hełmie?

Sierżant „Joker”: „Urodzony morderca”, sir.

Pułkownik: Piszesz takie hasło na hełmie i nosisz znaczek pokoju. Czy to jakieś niezdrowe żarty? No więc co to ma znaczyć?

Sierżant „Joker”: Nie wiem, sir.

Pułkownik: Niezbyt dużo wiesz. Zbierz się do kupy, bo oberwiesz! Odpowiedz na moje pytanie albo będziesz odpowiadał przed dowódcą.

Sierżant „Joker”: Sir, miałem na myśli dualizm człowieka. Dualizm człowieka. To z Junga.

Pułkownik: Po czyjej stronie jesteś?

Sierżant „Joker”: Po naszej, sir.

Pułkownik: Kochasz nasz kraj?

Sierżant „Joker”: Tak jest.

Pułkownik: Więc zacznij myśleć jak wszyscy. Ruszaj z nami po zwycięstwo.

You Might Also Like

0 komentarze

Flickr Images