Sobota z cytatami (odc.261)

stycznia 26, 2019

Jak zwykle w sobotę zapraszam na kolejną odsłonę cyklu.
Dzisiaj m.in. cytat z dzieła Martina Scorsese „Wyspa tajemnic”, filmu nominowanego do tegorocznych Oscarów „Faworyta”, dramatu „Motyl Still Alice” oraz ekranizacja powieści Anthony’ego Burgessa „Mechaniczna pomarańcza”

Mechaniczna pomarańcza (1971, reż. Stanley Kubrick)
To nie jest już świat dla starych ludzi. Jaki to jest w ogóle świat? Człowiek na księżycu. Człowiek okrążający Ziemię. I nikt już nie zważa na żadne ziemskie prawa!


I raz, i dwa (2000, reż. Edward Yang)
Nie widzę tego, co ty, a ty nie widzisz tego, co ja. Więc skąd mam wiedzieć, co widzisz? Czy możemy znać jedynie połowę prawdy? Ja widzę jedynie to, co przede mną, a nie to, co za mną... Zatem mogę poznać jedynie połowę prawdy, tak?


Duża ryba (2003, reż. Tim Burton)
Tamtej nocy wyciągnąłem dwa wnioski. Pierwszy, że niebezpieczna ścieżka staje się jeszcze gorsza dzięki ciemności. Drugi, że byłem beznadziejnie i nieodwołalnie zgubiony.


Wyspa tajemnic (2010, reż. Martin Scorsese)
Wszyscy musimy to usłyszeć. Po jej pierwszej próbie samobójczej. Dolores powiedziała mi, że w jej mózgu żyje jakiś robak. Że czuje,|jak tłucze jej się po czaszce. Jakby szarpał jej nerwy dla zabawy. Tak właśnie mi powiedziała. Mówiła do mnie,|a ja nie słuchałem. Tak bardzo ją kochałem.


Motyl Still Alice (2014, reż. ichard Glatzer, Wash Westmoreland)
Na tym świecie istnieje król bolesnego postępu. Tęsknota za tym, co zostawiasz za sobą. I o czym marzysz!


Dzikie historie (2014, reż. Damián Szifron)
Czas leczy wszystkie rany. Jeśli spędzasz czas martwiąc się o to, co myślą inni ludzie, masz przerąbane, dzieciaku.


Love (2015, reż. Gaspar Noé)
Miłość jest dziwna... Czuję się jak ćpun. Jak coś tak cudownego może przynieść tak wielki ból? Może lepiej jest wcale nie kochać!


Pierwszy reformowany (2017, reż. Paul Schrader)
Odwaga to odpowiedź dla rozpaczy, rozum nie daje odpowiedzi. Nie wiem co przyniesie przyszłość; musimy wybrać bez względu na niepewność. Mądrość każe nam na raz objąć umysłem dwie sprzeczne prawdy, Nadzieję i Rozpacz. Życie bez rozpaczy to życie bez nadziei. Posiadanie w głowie obu tych pojęć to życie samo w sobie.


Faworyta (2018, reż. Giorgos Lanthimos)
Muszę przejąć kontrolę nad własnym uwarunkowaniem. Jestem po własnej stronie, zawsze. Jak się okazuje, jestem zdolny do daleko posuniętej nieprzyjemności.


Płomienie (2018, reż. Chang-dong Lee)
Słońce zachodzi. Blisko bezkresnego horyzontu. Niebo jest przepełnione zachodem słońca. Zaczyna się od pomarańczy, potem zaczyna być krwawo czerwone, purpurowe, a następnie niebieskie, a na koniec niebo ciemnieje, a wieczorne chmury znikają. Nagle płyną łzy. Wygląda na to, że dotarłem na kraniec świata. Chcę zniknąć jak ten zachód, w obawie przed śmiercią. Jeśli potrafisz zniknąć tak, jakbyś nie istniał, wszystko będzie dobrze!

tłumaczenie: Agata
Zobacz poprzednie odcinki

You Might Also Like

0 komentarze

Flickr Images