20 Błyskawicznych pytań do gościa Spojrzenia: Piotr Nowakowski (FILMplaneta)

stycznia 03, 2016


Tak jak obiecałem zapraszam na drugi odcinek cyklu. Dzisiejszym gościem jest Piotr Nowakowski autor bloga FILMplaneta. Miłego czytania.


1.Od jakiego czasu prowadzisz swojego bloga?
21 lutego miną już trzy lata. Wow, ale ten czas zasuwa…
2. Co najbardziej podoba Ci się w prowadzeniu bloga?
Możliwość wyrażenia własnej opinii, podzielenia się z innymi swoimi refleksjami na dany temat, ale również szansa na twórczą dyskusję. Blog pozwala mi rozwijać moją pasję, jaką jest zainteresowanie popkulturą.
3. Wiążesz z blogiem jakieś plany na przyszłość? Jeśli tak, to jakie?
Na to pytanie nie zna odpowiedzi chyba żaden z blogerów prowadzących blogi o tematyce kulturalnej. Oczywiście, bardzo chciałbym, aby moja pasja i praca włożona w pisanie miały przełożenie na realny wymiar, tzn. na pieniądze. Z drugiej strony, kiedy wpadłem na pomysł utworzenia bloga, nawet przez myśl nie przeszło mi, że zajdę tak daleko, tzn. że poznam tak wiele interesujących osób i będę miał okazję współpracować z takimi dystrybutorami jak choćby stacja HBO czy sieć Cinema City. Bardzo chcę wciąż się rozwijać, zarówno jako bloger jak i kinoman.
4. Jak zaczęła się twoja przygodą z kinem?
Jeszcze jako dziecko uwielbiałem wycinać z gazet sylwetki znanych postaci i bawiłem się układając dla nich dialogi. Z czasem odkryłem, że istnieje możliwość zobaczenia tego, co wymyślił ktoś inny, czyli, po prostu, obejrzenia filmu. I chyba tak to się zaczęło…
5. Na co zwracasz uwagę, oglądając film? Na grę aktorów, muzykę czy inne elementy? Wymień je. Wyjaśnij, dlaczego- według Ciebie- są one istotne.
Na ogół jestem widzem wymagającym, choć przyznaję, że zdarza się, iż można mnie zachwycić "byle czym". Czego wymagam od dobrego filmu? Wciągającej fabuły, przekonującego aktorstwa, przyjemnego dla oka montażu, klimatycznej muzyki i przede wszystkim przesłania, ukrytego motywu, drugiego dna. Lubię analizować filmy bardzo dogłębnie i doszukiwać się w nich tego, co na pierwszy rzut oka jest niedostrzegalne. Pragnę, aby film pobudzał do refleksji, zmuszał do myślenia, oddziaływał na wszystkie moje zmysły. Potrafię odczytać filmową poetykę wyrazu i równie mocno co treść cenię formę. Kocham kino przez duże K.
6. Co jest dla ciebie wyznacznikiem dobrej gry aktorskiej?
Naturalność i autentyczność. Drażni mnie zarówno nijakość jak i przekombinowanie.
7. Film czarno-biały czy kolorowy?. Uzasadnij swój wybór.
Na dzień dzisiejszy film kolorowy, ale to dlatego, że nie poznałem jeszcze filmów czarno-białych w takim stopniu, abym miał prawo wypowiadać na ich temat jakiekolwiek opinie. Spośród współczesnych filmów zachwyciły mnie czarno-białe  „Ida”, „Śnieżka” oraz „Artysta”, a zatem niewykluczone, że po zapoznaniu się z klasyczną kinematografią nie zmienię zdania.
8. Jakie gatunki filmowe najbardziej lubisz oglądać?
Jako Polak śledzę na bieżąco wszystkie polskie premiery. Poza tym uwielbiam thrillery, filmy z gatunku mindfuck oraz dramaty psychologiczne.
9. Jakie filmy zrobiły na tobie największe wrażenie?
Jest ich całe mnóstwo, ale w pierwszej trójce bez wątpienia znalazłyby się „Blue Valentine”, „Życie Pi” oraz „Donnie Darko”.
10. Ulubieni reżyserzy filmowi?
Christopher Nolan, David Fincher, Xavier Dolan, Martin Scorsese, David Lynch. Plus Smarzowski, Lynch, Boyle, Tarantino, Villeneuve i von Trier. Hmm, trochę ich jest ;)
11. Jakich aktorów i jakie aktorki lubisz i cenisz najbardziej?
Spośród aktorów najbardziej lubię Leonardo DiCaprio, Ryana Goslinga i Michaela Fassbendera, natomiast wśród aktorek cenię Michelle Williams, Kate Winslet, Meryl Streep i Jennifer Lawrence.
12. Wolisz oglądać film w kinie czy w domu?
Oglądanie filmów w domu ma swoje plusy (nie ma to jak ciepły kocyk i gorąca herbatka z cytryną), ale prawda jest taka, że to kino pozwala w pełni oddać się światu filmu. A zatem kino.
13. Jakie są Twoje zainteresowania oprócz kina?
Z wykształcenia jestem biotechnologiem - na studiach zgłębiałem tajniki transformacji genetycznych, klonowania i wykorzystania organizmów żywych w przemyśle, produkcji żywności, farmacji i medycynie. Poza biotechnologią interesuję się również muzyką współczesną i zdrowym stylem życia (fit!).
14. Często odwiedzasz festiwale filmowe?
Dotychczas bardzo rzadko, ale jednym z postanowień noworocznych jest próba zmiany tego.
15. Jakie seriale obecnie oglądasz? Które możesz polecić?
Oglądam ich całe mnóstwo! Z moich ostatnich odkryć polecam szczególnie Pot i łzy oraz Bloodline. 
16. Cytat z filmu, który zapadł najbardziej Ci w pamięci?
(…) Zamieszkałem w lesie, ponieważ chciałem żyć świadomie. Chciałem czerpać ze źródeł życia samą jego istotę. Odrzucić wszystko, co nie było nim, by w godzinę śmierci nie odkryć, że nie żyłem”. Stowarzyszenie Umarłych Poetów.
17. Czego najbardziej brakuje Ci w obecnych czasach kinematografii?
Mam wrażenie, że coraz mniej twórców stawia na intrygującą fabułę. Większość skupia się na efektach specjalnych albo odcinaniu kuponów od swych poprzednich hitów. Dawno nie widziałem filmu, który zachwyciłby mnie pod względem fabularnym.
18. Jakie blogi filmowe najczęściej czytasz?
Najczęściej zaglądam na Zwierza Popkulturalnego, Apetyt na film, In love with movie, Filmowy Melanż.
19. Często odwiedzasz Spojrzenie filmowe? Co najbardziej podoba ci się na blogu?
Spojrzenie filmowe odkryłem całkiem niedawno. Bardzo podoba mi się przejrzysty i czytelny szablon bloga, a wśród treści najciekawsze zdają mi się być wpisy cykliczne, np. ciekawostki filmowe.
20. Jaki możesz polecić film, który ostatnio oglądałeś?
Wczoraj obejrzałem film pt. „Feniks” Petzolda. to historia oszpeconej i poważnie rannej Nelly (świetna Nina Hoss!), która uszła cało z Auschwitz. Kobieta udaje się do Berlina, by odnaleźć męża, który podobno wydał ją nazistom. Kiedy udaje jej się go odnaleźć, mężczyzna nie poznaje jej, ale składa jej propozycję - prosi, aby udawała jego żonę, co pozwoli mu dostać spadek. Tym oto sposobem Nelly musi przejść przemianę, aby stać się... Nelly. Bardzo poruszające kino, gorące polecam.

FILMplaneta
blog | fanpage

You Might Also Like

0 komentarze

Flickr Images